Het kopiëren van algemene voorwaarden: mag dat?

Het kopiëren van algemene voorwaarden: mag dat?
Algemene voorwaarden zijn een essentieel onderdeel van iedere onderneming. Ze regelen de rechten en plichten van zowel de ondernemer als de klant en helpen misverstanden en conflicten te voorkomen. Maar hoe zit het eigenlijk met het kopiëren van algemene voorwaarden? Is het toegestaan om die van een concurrent of een andere onderneming over te nemen?
Hoewel het kopiëren van algemene voorwaarden misschien handig lijkt, zijn niet alle algemene voorwaarden zomaar één-op-één toepasbaar op uw bedrijf. Zomaar een set algemene voorwaarden kopiëren brengt risico’s met zich mee. Het kan zijn dat deze bepalingen bevatten die niet gelden voor uw branche of bedrijfsvoering. Hierdoor kunnen ze niet afdwingbaar zijn of, nog erger, ongunstig uitpakken bij een conflict. Daarnaast kunnen ze bepalingen bevatten die in strijd zijn met de wet.
Algemene voorwaarden zijn maatwerk. Het kopiëren ervan lijkt misschien eenvoudig, maar dit kan uiteindelijk veel problemen veroorzaken en hoge kosten met zich meebrengen.
Wat kunt u dan wel doen?
In plaats van het kopiëren van andermans algemene voorwaarden, kunt u beter de volgende stappen ondernemen:
- Laat op maat gemaakte voorwaarden opstellen – Een juridisch adviseur of jurist kan algemene voorwaarden specifiek voor uw bedrijf opstellen.
- Controleer bestaande voorwaarden op juridische geldigheid – Heeft u al voorwaarden? Laat ze dan periodiek controleren door een expert om ervoor te zorgen dat ze nog steeds voldoen aan de wetgeving.
Om uzelf goed te beschermen en professioneel over te komen, is het verstandig om eigen algemene voorwaarden op te laten stellen of bestaande voorwaarden zorgvuldig te laten controleren. Zo weet u zeker dat uw onderneming goed gedekt is en voorkomt u juridische problemen.
Heeft u vragen over uw algemene voorwaarden? Neem vrijblijvend contact met ons op!